Hyvä kysymys

Sjögrenliitto laajentaa digitaalisia palvelujaan Hyvä kysymys -alustalle

Liiton strategiassa vuosille 2020-2024 painotetaan etenkin digitaalisten palveluiden kehittämistä takaamaan alueellisesti tasa-arvoisemmat palvelut ja osallistumismahdollisuuden myös heille, jotka eivät pysty fyysiseen toimintaan osallistumaan. Koronavirus on pysäyttänyt kasvokkain tapahtuvan tiedotus- ja vertaistukitoiminnan, Sjögrenliitto päätti panostaa digitaalisiin palveluihin ja tuo nyt Hyvä kysymys -alustalle tukea ja tiedotusta. Hyvä kysymys on Väestöliiton kehittämä verkkopalvelu, joka tukee ja kannustaa ihmisiä löytämään ratkaisun mieltä askarruttaviin elämäntilanteisiin. Palvelu on maksuton ja tarkoitettu meille kaikille.

Sjögrenliiton uusien verkkopalveluiden tarkoitus on edistää palvelun käyttäjien hyvinvointia ja helpottaa koulutuksen ja tuen avulla auttaa Sjögrenin syndroomaa sairastavien tilannetta. Etenkin koronaviruksen aiheuttamat radikaalit muutokset yhteiskunnassa ja liiton kasvokkaiset vertaistuen tauolla oleminen lisää digitaalisten palveluiden tarvetta. Myös digitaalisessa vertaistuessa noudatetaan Sjögrenliiton vertaistoiminnan pelisääntöjäTule siis rohkeasti mukaan!

Poikkeusajan vaikutus elämäämme -asiantuntijavideo

Videon pääset katsomaan TÄSTÄ
Poikkeusaika on vaikuttanut elämäämme monella tapaa. Sekä yksilötasolla, että yhteiskunnassamme on tapahtunut suuria muutoksia, jotka mietityttävät.Sjögrenliiton videolla työterveyspsykologi Maria Mäkelä käy läpi, miten koronakriisi on vaikuttanut yhteiskuntaan ja meihin yksilöinä. Luennossa käsitellään traumaattista kriisiä, haavoittumattomuuden illuusiota ja pohditaan rakentavalla tavalla kokemuksia koronakriisistä sekä sitä, minkä uuden edessä olemme tällä hetkellä. Kesälaitumille suunnattaessa on hyvä pistää kulunutta kevättä pakettiin.

Ryhmämuotoinen vertaistukichat (kesätauolla)

Ryhmämuotoinen vertaistukichat on rajattuna aikana toteutettava reaaliaikainen kirjoitettu keskustelu, johon osallistuu liiton vertaistukija ja liiton työntekijä. Vertaischatissa käsitellään osallistujien arjen haasteita, jaetaan kokemuksia ja annetaan vertaistukea. Chateissa pyritään myös löytämään voimavaroja ja toiveikkuutta tulevaisuudesta. Huomioithan, että chatkanavalle voi liittyä vain tapahtuma-ajankohtina.

Reumahoitajan ryhmächat-päivystys (kesätauolla)

Reumahoitajan ryhmächat-päivystys on ryhmämuotoinen reaaliaikainen kirjoitettu keskustelu, johon osallistuu myös liiton vertaistukija ja liiton työntekijä. Chatissa reumahoitaja antaa yleisistä terveysneuvontaa ja vastaa mieltä askarruttaviin ajankohtaisiin kysymyksiin, mutta ei ota kantaa yksilön sairauden hoitoon tai lääkitykseen. Keskustelua ohjaavat liiton työntekijä tai vertaisohjaajat. Huomioithan, että chatkanavalle voi liittyä vain tapahtuma-ajankohtina.

Psykoterapeutin yksilöchat-päivytys (kesätauolla)

Yksilöchat on kahdenkeskinen reaaliaikainen kirjoitettu keskustelu. Keskustelu käydään nimettömästi psykoterapeutin kanssa. Keskustelut esimerkiksi huoliajattelusta selviämiseen ja psyykkisen selviytymiskyvyn tukemiseen. Huomioithan, että chatkanavalle voi liittyä vain tapahtuma-ajankohtina.