Sjögrenlehti

Sjögrenliitto julkaisee neljä kertaa vuodessa jäsenlehden. Sjögrenlehdessä julkaistaan asiantuntijalääkäreiden artikkeleita sairaudesta, uutisia ja tutkimustuloksia. Lisäksi lehdessä on jaksamista tukevia artikkeleita, itsehoitovinkkejä ja kokemuskertomuksia.

Sjögrenlehden saat liittymällä Sjögrenliiton jäseneksi. Jäsenyys maksaa 25 € vuodessa ja vuonna 2021 liittyvä jäsen saa lisäksi juhlavuoden kunniaksi julkaistun Sjögrenoppaan. Voit liittyä liiton jäseneksi TÄÄLTÄ.

Sjögrenlehti 3/21

Syksyn Sjögrenlehti oli taas tuhti lukupaketti! Sjögrenlehti 3/21 sisältää Proviisori vastaa -artikkelin, jossa proviisori, FaT Lauri Peura vastaa Sjögrenin syndrooman lääkehoitoa koskeviin kysymyksiin. Hammaslääkäri Katriina Lähdetie kirjoittaa lehdessä parodontiitista, josta jokaisen Sjögrenin syndroomaa sairastavan olisi hyvä olla perillä.

Lehdessä on myös artikkeli anteeksiannosta, jossa käsitellään anteeksiannon psykologista voimaa. Lisäksi on paljon uutta tutkimustietoa, asiaa rokotteista, b12-vitamiinista, tuetuista lomista ja Sjögrenliiton henkilöstokuulumisista.

Sjögrenlehti 2/21

Toukokuussa julkaistiin Sjögrenliiton juhlalehti, josta tehtiin juhlan kunniaksi 36-sivuinen eli nyt on tuhti paketti luettavaksi!

Sjögrenlehti 2/21 sisältää tosiaan Vuosien varrelta -artikkelin, jossa on poimintoja Sjögrenliiton 25-vuotisen taipaleen varrelta. Kirjoittajavieraana on Paula Risikko. Nelivuotisen, Sjögrenin syndroomaa tutkineen HarmonicSS -hankkeen loppuraportista löytyy mielenkiintoista, uutta tietoa Sjögrenin syndrooman kliinisestä kuvasta ja oireiden esiintyvyydestä.

Hollannissa toimivan Ultrechin yliopiston professori Rinie Geenen kirjoitti lehteemme artikkelin väsymykseen vaikuttamisesta ja psykologi Maria Mäkelä positiivisuuden voimasta. Näiden lisäksi lehdessä on myös monta pienempää juttua ja paljon uutta tutkimustietoa.

Sjögrenlehti 1/2021

Vuoden ensimmäinen Sjögrenlehti ilmeistyi helmikuussa ja siihen saatiin taas mukaan monta mielenkiintoista juttua! Sjögrenlehti 1/21 sisältää mm. reumatologi Heikki Julkusen kirjoittaman laajan artikkelin Sjögrenin syndroomasta ja perhesuunnittelusta ja fysiatri Kristiina Kokkosen kysymys/vastausartikkelin nivelrikon hoidosta. Lisäksi psykologi Marjo Toivosen luennosta on koostettu artikkeli, joka käsittelee sairastumisen aiheuttamaa psyykkistä kuormitusta.

Lehdessä reumahoitaja Miia Niutanen avaa reumahoitajan työnkuvaa ja käsittelemme myös Sjögrenin syndroomaa sairastaviakin läheisest koskevaa asiakasmaksulain uudistusta. Näiden lisäksi vielä asiaa sopeutumisvalmennuksesta ja muuta virkistävää sisältöä. Eli monen moista on saatu mahdutettua kansien väliin.

Sjögrenlehden saat Sjögrenliiton jäsenenä. Jäsenyys maksaa 25 € vuodessa ja voit liittyä jäseneksi TÄÄLTÄ.